De raku- en pitfireworkshop (2)

lokkenbol 2Ik had jullie een vervolg beloofd op het verslag van de raku en pitfireworkshop (1). In het eerste deel behandelde ik de pitfirestook. Nu laat ik de resultaten van de rakustook zien en ik leg uit wat raku is en hoe het werkt.

rakubeelden 5Voordat je het mooie craquelé effect krijgt wat bij een rakustook hoort moet er nog heel wat gebeuren. Als je bijvoorbeeld wilt dat je beeld op sommige plaatsen zwart is, dan moet je die onderdelen afplakken. Dat kan met tape, het kan ook met een latexgoedje of met was, leerde ik tijdens de workshop. Thuis was ik al flink met het tape in de weer geweest. Nu kon ik de overige delen maskeren met latex en was.

Glazuren
Het glazuren kon beginnen. Ik koos ervoor om vier beelden wit te maken en twee turquoise. Je kon de beelden overgieten met glazuur of (laten) spuiten. Het bleek dat ik tijdens het overgieten veel te veel glazuur had gebruikt. (De lerares zei tenslotte dat de laag niet te dun moest zijn en dan luister ik.) Maar goed, ik kon het teveel aan glazuur nadat het wat opgedroogd was eraf borstelen met een kwastje.

Het tape en de latex moesten weer verwijderd worden voordat het beeld de oven in zou gaan. Er waren van alle deelnemers bij elkaar aardig wat beelden en elke glazuurkleur moest op een andere temperatuur gebakken worden. Dat betekende dat de twee ovens behoorlijk wat te verwerken kregen.

Raku
Bij ca. 1000 graden smelt het glazuur en vloeit het uit. De beelden kunnen dan uit de oven gehaald worden. Ze worden dan blootgesteld aan de buitenlucht en door het grote temperatuurverschil barst de glazuurlaag en het craquelé-effect ontstaat. Vervolgens worden de beelden in een grote pan met zaagsel gedaan. Door de hitte vliegt het zaagsel meteen in brand, dan gaat de deksel erop. Het vuur dooft dan, maar de rook blijft in de pan. Die rook trekt in het beeld en op de plaatsen waar geen glazuur zit, en waar het glazuur gebarsten is, wordt het beeld zwart.

Na een tijdje werden de beelden uit de pan gehaald en afgespoeld met water. Om verder af te koelen gingen de beelden in een grote teil met water. Met een schuursponsje en schuurmiddel schrobden we de beelden schoon. Onder de roetlaag kwam je beeld tevoorschijn.

Resultaat
Eén van mijn schalen is in de oven kapotgegaan, het was gelukkig de minst mooie. Van een aantal beelden viel het resultaat me tegen. Door een te dikke glazuurlaag was het glazuur hier en daar gaan uitlopen. Over de turquoise bol en het schaaltje ben ik wel tevreden. De witte exemplaren vind ik minder mooi. Een volgende keer zal ik dan ook de raku links laten liggen en me volledig op pitfire storten.

Kijk in de fotogalerij voor de afmetingen en prijs van Lokkenbol.

9 gedachtes over “De raku- en pitfireworkshop (2)

  1. Die bol, die zeemeerrups: prachtig, prachtig. Echt waar. Bijzonder mooi, die kleur ook. En die huisjes op de rots zijn ook zo schattig! Ik blijf het knap vinden dit. Hoe kwamen mensen erop om dit zo te doen hè, ooit?

  2. Erg leuk om te lezen hoe zo iets in zijn werk gaat. Ik kon mij er nl totaal geen beeld bij vormen.
    Ik vind je schaal ook een van de mooist gelukte creaties.

Reacties zijn gesloten.